Πέμπτη 27 Αυγούστου 2020

Διδάσκοντας μασκοφορεμένοι.

 Όπως δείχνουν τα πράγματα, η μόδα Φθινόπωρο/Χειμώνας 2020 στα σχολεία προστάζει μάσκα ως αξεσουάρ! Πέρα όμως από την πλάκα, η φετινή σχολική χρονιά θα είναι σίγουρα πολύ διαφορετική από τις προηγούμενες. 

 Όσοι διδάσκουν αναρωτιούνται πώς θα μπορέσουν να μιλούν για ώρες πίσω από μια μάσκα, προσπαθώντας να προβάλλουν όσο μπορούν τη φωνή τους για να τους ακούν οι μαθητές. Πώς θα μπορέσουν να επικοινωνήσουν μόνο με το βλέμμα με κρυμμένο το χαμόγελο και τα χαρακτηριστικά του προσώπου;

Δύσκολο έργο αλλά όχι ακατόρθωτο! Ας δούμε πώς μπορεί να διευκολυνθεί:

Επιλογή μάσκας

 Διαλέγουμε μια μάσκα που μας βολεύει και μας είναι άνετη. Την δοκιμάζουμε πριν μπούμε στην τάξη για να σιγουρευτούμε ότι δεν γλιστράει, κάθεται καλά στη μύτη και στο πρόσωπο, μας επιτρέπει να αναπνέουμε και να μιλάμε. ΠΡΟΣΟΧΗ: Το να φορέσουμε μια μάσκα στα μαγαζιά και στο σούπερ μάρκετ είναι εντελώς διαφορετικό από το να την φοράμε στην τάξη. Εκεί μιλάμε σίγουρα πολύ περισσότερο και χρειαζόμαστε μια που να έχει καλή εφαρμογή και να μας επιτρέπει να κάνουμε τη δουλειά μας.
Καλό θα είναι επίσης να έχουμε μερικές μαζί μας για να αλλάζουμε, ειδικά στις αρχές που θα ζεσταινόμαστε και θα ιδρώνουμε περισσότερο!

Η φωνή και το πρόσωπο

Η μάσκα αλλοιώνει τη φωνή και κρύβει τις εκφράσεις του προσώπου δυσχεραίνοντας την έκφραση και την επικοινωνία. Οπότε κι εμείς:
  • Προσπαθούμε να μιλήσουμε πιο δυνατά, από το διάφραγμα, προβάλλοντας τη φωνή μας και στοχεύοντας νοητά τα πίσω θρανία.

  • Μιλάμε πιο αργά, δίνουμε έμφαση στην άρθρωση των λέξεων και στον τόνο της φωνής μας.
  • Αν δεν γίνουμε κατανοητοί, επαναλαμβάνουμε ή διατυπώνουμε με άλλα λόγια αυτό που είπαμε.
  • Εκφραζόμαστε με τα χέρια και το σώμα. Ο τρόπος που στεκόμαστε, τοποθετούμε τα χέρια μας, γέρνουμε τους ώμους μας κλπ. δείχνουν πολλά για τα συναισθήματά μας!
  • Προσέχουμε να μην μιλάμε όταν γράφουμε στον πίνακα.

Χειρισμός της τάξης

Ας μην ξεχνάμε ότι με τους μαθητές να φοράνε κι αυτοί μάσκες, ο χειρισμός της τάξης θα πρέπει να διαφοροποιηθεί. Οπότε:
  • Τους θυμίζουμε να σηκώνουν οπωσδήποτε το χέρι τους όταν θέλουν να μιλήσουν.
  • Τους μαθαίνουμε να μας κοιτούν στα μάτια και να μαντεύουν τα συναισθήματά μας. Ο τρόπος που κοιτάμε, που σηκώνουμε τα φρύδια μας κλπ. μπορούν να πουν πολλά για τις σκέψεις μας κι έστω και κάτω από αυτές τις συνθήκες έχουμε μια ευκαιρία να το διδάξουμε στα παιδιά.


Τεχνολογία

Κατά τη διάρκεια της καραντίνας γίναμε όλοι καλύτεροι στο να χρησιμοποιούμε την τεχνολογία. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις γνώσεις που αποκτήσαμε:

  • Κάνοντας βιντεάκια για να διδάξουμε ό,τι δεν μπορούμε με τη μάσκα και να τα δείξουμε στους μαθητές μας στην τάξη.

  • Χρησιμοποιώντας εφαρμογές και ιστότοπους που υπάρχουν πια για κάθε αντικείμενο. 


Αυτές είναι κάποιες ιδέες για το πώς μπορούμε να χειριστούμε την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Σίγουρα δεν αντικαθιστούν την επαφή με τα παιδιά όπως την έχουμε συνηθίσει, τις αυθόρμητες αγκαλιές, το μοίρασμα, την εκφραστικότητα του προσώπου. Ας προσπαθήσουμε να είμαστε όσο αισιόδοξοι και θετικοί μπορούμε και ας ελπίσουμε ότι όλο αυτό θα περάσει σύντομα και θα μπορέσουμε και πάλι να βρεθούμε κοντά στους μαθητές μας με τον τρόπο που θέλουμε και χωρίς μάσκες ανάμεσά μας!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου